C62 enzymbehandles

Mandag d. 20. sep. 2009

Det er nu klart at C62 skal have "den helt store tur". Jeg kommer til at tilbringe RIGTIG mange timer, med at få den i funktionsduelig stand. Grundet mine erfaring fra tidligere, foretrækker jeg at arbejde med en "ren" model, som ikke har olierester eller snavs. 

For at opnå dette bruger jeg en ret utraditionel metode, som - hvis man ikke er forsigtig - kan være ret ødelæggende for metallerne. Maskinen får en omgang "Biotex oxy + enzymer" (ekstra effektiv mod pletter, står der på beholderen) Det er kemi, når det er grimt. Ovnrens, afløbsrens og vaskepulver i en og samme flaske.....   Jeg bruger forstøveren, lader det virke 1-2 minutter, hvorefter emnet renses under den varme bruser ude på badeværelset. (60 grader varmt)  evt. hjælper en gammel blød tandbørste skidtet på vej. Herefter transporteres emnet ind i stuen, hvor brændeovnen kører på fuld tryk, så der er en god temperatur. Genvex anlægget kører ligeledes, så der er en minimal luftfugtighed i rummet. Hurtigst mulig herefter bliver emnet omhyggeligt aftørret med en fnugfri pudseklud (Jeg køber den i stakkevis i Biltema).  Derefter forsætter jeg behandlingen med det næste emnes. Efter et par timer er jeg igennem hele lokomotivet.

 

Røgkammeret står i "skyllekarret". Pletfjerner er et fantastisk produkt til rensning af mekanik. Bunden er dækket af en fnugfrie pudseklude. Så det tydeligt ses, hvis Pletfjerneren løsner en bolt, møtrik eller andet.

Behandlingen ser ud til at være relativt vellykket. Alle dele er nu totalt affedtet, og oliefrie. Jeg kan arbejde koncentreret fra nu af, og spotte gamle skader, som har været skjult under oliefilm og snavs. Herudover kan man nu begynde at nyde hvor stort et omhug, som har været lagt i designet af denne model. Understellet er en nydelse at se på.

 

Mangler stadig at adskille kedelen, men jeg vil først gå i krig med denne, når jeg har fået svar fra Japan ang. regulatoren. Hvis den skal bygges op fra grunden. skal værkstedet først på plads inden, og så er det dumt at have kedlen spredt i for mange enkeltdele imens.

Fotos mangler at blive sat ind, findes dog i "C62 fotos"

Gå til næste afsnit