02. Dec 2013 |
Filen G1MRA_invitation_2012.pdf er tilføjet Filen G1MRA invitation_English_Version1.1.pdf er tilføjet Filen C62_firelook.jpg er tilføjet Filen C62_instructions.pdf er tilføjet Filen manual.pdf er tilføjet Filen readme.txt er tilføjet Filen config.php er tilføjet
|
Velkommen til Havebane.dk er tilføjet ...Forfatteren med den lille Aster JNR Mogul ude i Haven.Dette site handler primært om 3 ting:Kørsel med "live steam" damplokomotiver i sporstørrelsen 45mm, kendt som "Spor 1" el... |
Køredage 2014 er tilføjet ... For at få udbredt kendskabet til denne hobby har vi indført officielle "Køredage":Næste køredag blver i 2014:En SØNDAG i maj 2014Kørsel starte... |
Forum er tilføjet |
Fakta om banen er tilføjet ...Banen består af ialt ca 450 meter skinner. Den længste strækning er på ca 200 meter, hvilket svarer til 6,4 skalakm for et tog i 1:32.Fakta:Opført ... |
Bygning af Havebanen er tilføjet ...I foråret 2007 påbegyndte jeg arbejdet med at anlægge min første havebane. Der var tale om en traditionel "rund-bane" med dobbeltspor, og en enkelt station med rangeranlæ... |
Byggeri 2008-9 er tilføjet ...I løbet af efteråret 2007 begyndte jeg at overveje om banen skulle udvides. Jeg syntes det var lidt for kedeligt bare at se de små damptog kører rundt i en cirkel, og be... |
Byggeri 2007 er tilføjet ...Den første bane blev opført i foråret 2007, og bestod af en dobbeltsporet bane på 9 x 12 meter. En omgang var oprindeligt ca. 30 meter, senere er banen blevet ændet, s&... |
Udvidelse 2010-12 er tilføjet ...Udvidelse 2010På køredage kan der være rigtig mange maskiner. Løsningen blev en drejeskive med plads til 6 - 10 maskiner.Derudover blev der mulighed for at lave en opstartpla... |
Sporarbejde April - Maj 2010 er tilføjet ... Det er efterhånden tydeligt at vores bane har 3 alvorlige konstruktionsfejl:I den nuværende udgave ligger der 2 "englænderkryds" på vores hovedlinie. Desværre ... |
Sporarbejde Juni 2010 er tilføjet ...2 juni. Så er der bestilt skinner!Vi er løbet tør for skinner, men der bestilt ny forsyninger fra England. Forhåbentlig betyder det at vi snart kan komme igang med byggeriet ... |
Materialer er tilføjet ...Jeg er ofte blevet spurgt om hvor mange materialer der er gået til projektet, herunder er en kort opgørelse:5 plader 6 mm vandfastkrydsfiner, til kantlister 28 plader 9 mm vandfast krydsf... |
Fotos og film er tilføjet ...Siden er stadig under konstruktion, så der mangler fotos hist og her.Fotos er indelt efter årstal: 2010 Køredag d. 5 september. 8 kørere og 10 lokomotiver ... |
2012 er tilføjet ...Herunder ses den nye terrasse (dæk mangler)
... |
2010 er tilføjet ...Vinterfotos januar - febuar - martsTestkørsel af Aster 140CSæsonstartKøredag 5. september
... |
Køredag 3. oktober er tilføjet ...Klaus og Anders trodsede blæsten og regnen. Klaus demonstrede atter at Br52 kører som smurt. Jeg tror den fik små 5 km under hjulene i løbet af dagen (svarende til små ... |
Sæsonstart er tilføjet ...Medlemmer af G1MRA og modeldampklubben havde den 11 april officiel sæsonstart. Der var kørsel fra kl 13.00, men de første troppede allerede op lidt over 12. Vejret var med os, og d... |
Køredag d. 5. September er tilføjet ...Der var rigtig flot vejr denne søndag, og 6 togfører havde funde vej frem til banen i Aalborg.John, Betak, Klaus, Jesper, Torben, Mogens + David og Aksel.Vi har foreløbig få... |
Fotos 5. sep 2010 er tilføjet ...Herunder ses et udpluk at de fotos, som blev taget på dagen:
... |
Testkørsel er tilføjet ...I slutningen af marts var sneen endelig forsvundet, en hurtig gennemgang af banen viste at vinteren havde været nådig, og den var i klar til drift efter en hurtig rengøring.Klaus Ly... |
Vinterfotos er tilføjet ...Året 2010 fik en god start - troede vi. Nu skulle der endelig køres med sneplov, og i frostvejr er dampen meget tydeligere, så alle glædede sig. Desværre belv der ved me... |
2009 er tilføjet ...Køredag d. 15 novemberKøredag d. 4 oktoberTestkørsel d. 26 septemberKøredag d. 2 augustKøredag d. 7 juni Den officielle åbning d. 25 april hele dagenDen s... |
Køredag d. 15 november er tilføjet ...Denne herlige dag havde følgende deltagere:Modeldampklubben: Frede, Jesper, John, Anders, MogensG1MRA: Aksel, Klaus, DavidFølgende lokomotiver kørte i løbet af eftermi... |
Køredag d. 4 oktober er tilføjet ...Trods koldt og ikke mindst meget blæsende vejr kom Betak med "Katie"(RC) og "Millie"(Manuel), begge fra Roundhouse. Frede havde den stærke "Superior" (Accucraft) med og Akse... |
Testkørsel d. 26 sep. Aster Br 38 er tilføjet ...Efter at have bygget lokomotivet fra grunden valgte Klaus, at hans nye Br 38 skulle på sin første jomfru-tur på krogens bane. Der var stor spænding da trykket steg i den ... |
Køredag d. 2 august er tilføjet ... Klaus var forbi med Br 52. Det blev der en lille film ud af:
... |
Køredag d. 7 juni Under udarbejdelse er tilføjet ...
Alle fotos er endnu ikke lagt ud.
Dagens maskiner og togførere var:
Klaus: Aster Br52... trak 49 vogne, og havde stadig masser af trakkraft.... |
Officiel åbning lørdag d 25 april er tilføjet ...Til den officielle åbning havde vi lavet en lille notits på det engelske G1MRA forum, hvori vi inviterede folk til at komme. Kort efter skrev "Team Britannia" fra UK og Bram Hengeveld... |
Testkørsel med modeldampklubben lørdag d. 28 marts er tilføjet ...
Vi blev færdige med banen sidst i marts, men havde ikke haft tid til at lave nogle testkørsler, derfor blev der sendt bud efter de aktive fra modeldampklubben, som villigt stillede op, og undersøgte... |
2008 er tilføjet ...Under udarbejdelse
... |
Testkørsler 2008 er tilføjet ...Køretur med Aster Mogul på Layout 2Herunder er en youtube film fra en testkøresl af Layout 2, foretaget fredag d. 21 oktober 2008. Mogulen kører de 150 meter på ca 2 m... |
2007 er tilføjet ...
Under udarbejdelse
... |
Live Steam er tilføjet ...Dette afsnit handler om hvad der kræves, når man har et lokomotiv, som kører på "ægte damp". Denne del af hjemmesiden er stadig under udarbejdelse.Her er de forelø... |
Opstart - Alkohol er tilføjet ...Herunder er en beskrivelse af hvorledes man starter et damplokomotiv, som henholdsvis er udstyret med en gasdrevet eller spritdrevet brænder.Sprit/alkoholDe fleste Aster maskiner anven... |
Opstart - Gas er tilføjet ...Mange foretrækker lokomotiver, som er udstyret med en gasbrænder. Ofte fordi der er en mere sikker teknologi end sprit, så er det ikke nødvendigt med en ventilator, men e... |
Kulfyret lokomotiv er tilføjet ...NYHED!!! Vi har testet den ene maskine.Se herunder:Youtube film (søg på "C62 coal", hvis den ikke starter op) film:Grundet de mange problemer (se "projekt C62") er prøvek&osl... |
Kultyper, stenkul, trækul, brinco osv er tilføjet ...Kulfyrede lokomotiver bruger som regel 3 forskellige slags kul.KvalitetsTrækul fra hårdt løvtræ (Vores er leveret af Eskilstrup Kulsvierlaug )Antracit (Hård stenkul fra ... |
Nødvendigt udstyr er tilføjet |
Opstart er tilføjet |
Kørsel er tilføjet |
Vedligeholdelse er tilføjet |
Lokomotiv teknik eksemplificeret ved Aster JNR C62 er tilføjet ...
... |
Lokomotiverne er tilføjet ...Det jeg virkelig finder fasinerende ved denne hobby er selvfølgelig lokomotiverne.Det er en fantastisk oplevelse at se det lille metallokomotiv få liv efterhånden som der ... |
Märklin 18.4 er tilføjet ...Ovenstående er fotos fra Märklins materiale om maskinen.MASKINENDet er idag lidt pinligt at indrømme at man er ejer af en 18.4, så hvis du er Märklin-fan b&oslas... |
Aristocraft 2-8-2 type Mikado er tilføjet ...
"Mike" på testtur i december 2008.
MASKINEN
Kendt som "den fattige mands Aster". Der er tale om en maskine bygget i Kina, men det er nødvendigvis ikke dårligt. Maskinen er - set fra en ingeniørs per... |
Aster DB 01 er tilføjet ... MASKINEN Klassisk maskine bygget af Aster i 1980. Den er næsten 80 cm lang, og virker ved første øjekast meget flot, og imponerende! Lidt af en "konge maskine" for... |
Aster PLM 231 A er tilføjet ...
MASKINEN
PLM 231A blev indkøbt ved et tilfælde. Der var en notits i et forum, om at John van Riemsdijk's (JvR) samling af maskiner ville blive solgt, og man kunne skrive, hvis man var intresseret.... |
Aster JNR C57 er tilføjet ... MASKINENC57 blev egentligt købt fordi jeg (David Clement) gerne ville have min egen maskine at køre med, i stedet for altid at låne af farmand. Jeg faldt over den ved e... |
Aster Southern Schools er tilføjet ...MASKINENDampentusiaster over hele verden har et helt specielt forhold til denne lille maskine. Inden den kom frem var de fleste små modeldamplokomotiver primitive og ustabile. Og de maskiner der... |
Aster JNR C62/2 er tilføjet ...MASKINENDette lokomotiv er anskaffet af 3 årsager: 1) Det ser godt ud (mener jeg) 2) Det er teknisk avanceret 3) Det er kulfyretDa der er tale om en kulfyret model er der anskaffet 2 maskiner. E... |
Aster JNR Mogul 8550 er tilføjet ...MASKINENDette er min første maskine, og den kører fantastisk :-) Den har en helt særlig plads i min samling, fordi den ikke virkede da jeg købte den, og processen med a... |
Aster Mikado er tilføjet ... MASKINENMikadoen er nok den flotteste og mest avancerede model jeg ejer. Den er udstyret med akselpumpe, moderne kedel. Traditionel alkoholbrænder. HistorikDen 1 januar 1918 overtog U... |
Aster Union Pacific Big Boy er tilføjet ...UP Big boy'en er et af de sagnomspundne lokomotiver i verden. Det er - hvis man ser på længden af lokomotivet alene - verdens største. Det er også et Aster lo... |
Aster SNCF 232 U1 er tilføjet ..."Skulle jeg vælge at eje et eneste lokomotiv ville det være dette"Lokomotiv og tender SNCF 232 U1 "La Devine" 1949 by Marc de CasioMASKINENUdover at den ser brandgodt ... |
Aster SNCF 141R er tilføjet ...MaskinenIndkøbt for at udfylde den hårde rolle som arbejdshest på Krogens lange bane. David synes, at vi manglede en godstogsmaskine, med et godt ry. 141R er kendt for at v&ael... |
Accucraft "Ruby" er tilføjet ...MASKINENRubyen er en meget simpel og billig maskine, som ofte købes som indgangsmaskinen til "Live steam". Den koster 375 US$, men kan også indimellem købes brugt på f.eks eb... |
Modeldampklubben - 45 mm gruppen er tilføjet ...45mm gruppen er den største - live steam - gruppe i Danmark, den tæller 25-30 individer, der alle har et lokomotiv, som kan kører på 45 mm spor. Medlemmerne kører... |
G1MRA - Danish group er tilføjet ...Den danske afdeling af G1MRA består i øjeblikket kun af 8 medlemmer, men vi vil meget gerne have flere med. G1MRA er et fantastisk mødested, som eksisterer i grænseland... |
Byg et lokomotiv er tilføjet ...Et af de aktive G1MRA medlemmer i Danmark har skrevet understående lille artikel, hvori han kort fortæller om sin indgang i hobbyen, og hans erfaringer med at bygge et ægte damp... |
Hvordan ? er tilføjet ... Hvordan starter man på denne hobby? Den typiske modeldamptogsentusiast er en mand, hvis børn allerede har forladt reden, eller gør det meget snart, og han har derfor tid til ... |
Links er tilføjet ...Hjemsted for banenHotel Krogen Vores hyggelige lille hotel i Aalborg, og i hvis have banen er opførtOrganisationer/klubberG1MRA Den engelske spor 1 organisation (primært live steam)... |
Siden sidst er tilføjet ... Her finder du de sidste ændringer på sitet
... |
Downloads/film er tilføjet ...Downloads af filmHerunder ses nogle film, som også ligger på Youtube. Kvaliteten er dog en anelse bedre her.Vejledning:Gemme:Hvis du ønsker at gemme filmen på din computer ska... |
Gallery er tilføjet ...
... |
test er tilføjet ... kan man skrive over og under? newsticker kode
... |
My first gallery er tilføjet ...
... |
Afprøvning i Frankrig er tilføjet ...Chris Ludlow gav mig en demonstration i, hvorledes han kører med kulfyrede damp lokomotiver. Det var noget helt andet at se kulfyring "live", frem for blot at læse herom. Mange detaljer, ... |
C62 adskilles er tilføjet ...Onsdag d. 16. sep. 2009Maskinen har fået "syre-behandling", for at fjerne de værste kalkaflejringer. (Det kan undre hvordan folk, som ejer et - relativt kostbart - lokomotiv kan ... |
C62 bades i Diesel er tilføjet ...Lørdag d. 19. sep. 2009Manualen er ankommet fra Tyskland!! Juhu! Det er endda en lækker org. udgave! Jeg har lavet en dårlig scanning af manualen, så interesserede k... |
C62 enzymbehandles er tilføjet ...Mandag d. 20. sep. 2009Det er nu klart at C62 skal have "den helt store tur". Jeg kommer til at tilbringe RIGTIG mange timer, med at få den i funktionsduelig stand. Grundet mine erfari... |
C62 på arbejdsbordet er tilføjet ...Mandag d. 21. sep. 2009Alle delene er nu rimelig rene, og jeg kan arbejde uden at bekymre mig om at få snavsede fingre.Arbejdsbordet klargøres til næste fase af processen, hvor jeg ... |
Stempel og ventiler er tilføjet ...Tirsdag d. 22. sep 2009Stemplerne glider dårligt. Dette skyldes mindst 2 forhold.1) Stempelpinden på venstre stempel har været udsat for grov vold, og har store grater lang... |
Oliepumpen er tilføjet ...27 sep. 2009Oliepumpen er ikke noget, som jeg har tildelt den store opmærksomhed, men jeg ved - grundet det store udslip under testen - at det er noget som der skal kigges på.Pumpen er smart, idet man... |
Kedel adskilles er tilføjet ...6. oktober 2009Det er klart at jeg er nødt til at se på kedelen, og dens dele. Brugen af silikonetætningspasta skjuler alle samlinger, og jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilken stand den er i. Jeg sat... |
Udblæsningshaner er tilføjet ...11. oktober 2009Med de nye og forberede stempelringe, antager jeg at stemplerne bliver mere tætte end førhen, og kondenvand derfor vil blive et problem. Følgelig skal Lokomotivet u... |
Togvogn til C62 er tilføjet ...Den første Aster JNR togvogn er hjemkommet. Her er her en række fotos, så man kan se den tæt på.Overordnet: Der er sandsynligvis tale om en NaHa Passagervogn, som v... |