Aster Southern Schools

MASKINEN
Dampentusiaster over hele verden har et helt specielt forhold til denne lille maskine. Inden den kom frem var de fleste små modeldamplokomotiver primitive og ustabile. Og de maskiner der virkelig kørte godt blev bygget af entusiastiske ingeniører med veludrustede finmekaniske værksteder. Almindelige mennesker havede ingen rigtige muligheder for at køre med modeldamptog. Dette ændrede sig i 1974, hvor grev Fulgurex fik designet et prototype til en ny maskine. Efter en del forhandling faldt valget på at Aster (som fremstiller renserimaskiner) skulle producere modellen. Det gjorde de forbilledeligt. Maskinen blev solgt i 2 udgaver Kit eller fabriksbygget. Grundet dens høje kvalitet og gennemtænkte design fik folk en maskine, som var driftsikker og kørte godt. Dette er nok årsagen til at det blev en utrolig populær model, som der er fremstillet mere end 3000 af.

 

Herover ses et Schools kit, som det så ud i 1975.  Prisen var dengang 225 £!  300 £ for en færdigsamlet.

 

Idag er de et yndet samleobjekt, og priserne er derfor indimellem svimlende. Skulle du falde over et eksemplar der ser meget slidt og hærget ud (men som er billig) skal du ikke betænke dig. Maskinen er boltet sammen, kan skilles helt ad, og alt kan renoveres. Og det er en god måde at lære sit lokomotiv at kende. Hvis du vil se et eksempel på en renovation kan du f.eks kigge på PLM her på siden.

 

Historik omkring Southern Railway School Class

 

I slutningen af 1920'erne, var det nødvendig med mere kraftfulde lokomotiver for at arbejde med de tungere tog på Hastings Line på den sydlige del mellem Tonbridge Wells og St. Leonards. Denne del af strækningen har stejle stigninger, skarpe kurver, herudover er der også begrænsninger mht last og frihøjde, da der er en del tunneler. De eksisterende lokomotiver af King Arthur klassen (4-6-0), var ikke acceptabele til brug på denne strækning, specielt på grund af problemer med frihøjden. Derfor konstruerede maskiningeniøren Maunsell en tre cylinderet 4-4-0 som var baseret på King Arthur klassens design og endda udnyttede nogle King Arthur dele. Kedlen blev forkortet, og de tre cylinder gav en mere effektiv balance. Maunsell's nye maskines drivhjul havde en diameter på 6 fod og 7 tommer og maskinen var den mest kraftfulde 4-4-0'erne i Europa. De blev så stor en succes, at yderligere lokomotiver blev bygget til at tjene på Portsmouth linjen. Da denne linje som den sidste blev elektrificeret, de blev tilbageværende lokomotiver overdraget til Bournemouth, hvor de igen vist deres evner ved rutinemæssigt at udføre arbejde, som et lokomotiv af denne størrelse var i stand til at udføre. Med en "total" vægten af 109,2 tons, inkl. tender, har de trukket en last på 500 tons langs 79 mile linie fra Waterloo at Southamptons på 87 minutter. De fleste af de 40 lokomotiver der blev bygget i årene mellem 1930 og 1935 og blev opkaldt efter de velkendte offentlige skoler, som var placeret langs den sydlige jernbaner linje, og derfor har de fået det særlige navn "Schools Class". Asters model kaldes derfor indimellem for "Winchester", da dette står på navnepladen under kedlen.

 

SPECIFIKATIONER FOR ASTER SOUTHERN SCHOOLS CLASS

Vægt, lokomotiv:        2.7 kg 

Vægt, tender:              1.2 kg 

Total vægt:                   3.9 kg

 

Længde:          570 mm 

Bredde:              90 mm 

Højde:               127 mm 

 

Hjul arrangement:  4-4-0

Drivhjul diameter: 62 mm

Cylindere:  2 cylindere, 13 mm boring x 20 mm slaglængde

Gear: Slip Return Crank

 

Keddeltype:  Smithie's 

Indhold:  170 ml

Fittings:  Safety Valves, regulator, blower valve, feed water check valve

Smørre system: Roscoe Displacement Lubricator

 

Tender: 75 ml alcohol tank med regulator og chickin feed

 

Min. radius: 3,00 meter og ikke en cm mindre.

FOTO:

Schools'en på det gamle layout med 4 vogne.

Forfatteren ude og starte maskinen op en kold efterårsdag.

Der skal lige reguleres lidt under kørslen i starten. Man kører derfor ofte en omgang uden belastning, da den først rigtig får kræfter, når alt er blevet gennemvarmt (specielt cylinderhuset).