Aster JNR Mogul 8550

MASKINEN

Dette er min første maskine, og den kører fantastisk :-) Den har en helt særlig plads i min samling, fordi den ikke virkede da jeg købte den, og processen med at finde ud af hvad der var galt lærte mig utrolig meget om hvordan man kører et damptog. De fleste modeller blev solgt som byggesæt. Herunder ses hvad man fik dengang. Jeg har desværre ikke selv haft fornøjelsen af at samle min egen maskine.

Historie

Dette er et lidt sjovt lokomotiv - altså historisk set. Den oprindelige prototype stammer nemlig fra USA, og blev produceret af Schenectady Works for det amerikanske lokomotiv kompani (ALC) fra 1899 til 1907. I Japan blev de importeret af Kyushu, med det formål at modernisere det japanske jernbane net. I alt blev der bygget 60 JNR 8550, og de kørte i drift i over 50 år, hvor de både fungerede i fragt og passagertrafikken.    

 Mogul tilnavnet skyldes nok dens amerikanske aner, og der findes også en senere Aster model, som forestiller den amerikanske udgave.

Specifikationer:

Scala:  1/30, 45 mm

Netto vægt:  3.1 kg

 

Længde:  520 mm

Bredde:  92 mm

Højde: 124 mm

 

Hjul arrangement:  2-6-0 Mogul

Drivhjul diameter:  45 mm

Cylinder:  1 Cylinder, 13 mm boring x 20 mm slaglængde

Gear:  Slip Eccentric

 

Keddel type:  Smithie's 

Indhold:  150 ml

Fittings:  Safety Valve x 2, Regulator, Blower Valve, Check Valve

Smørresystem:  Roscoe Displacement Type

 

Brændstof:  Methylated Alcohol

Brænder:  Alcohol brænder med 3 væger

Tender brændstoftank:  75 ml

Minimum Radius:  3 m - og det er min. 3 meter!

 

 

Mogulen tøffer afsted på layout 1 med 4 vogne.

 

 

Der er en årsag til at der er en cirkel bane. Man går i starten rundt med toget, og regulerer det ind, efterhånden som den bliver varm. Den lille mogul er en hurtigløber, så man skal være hurtig indimellem.